ביזנס סיטי

4 משפטים שבעלי עסקים מקווים שאף פעם לא יצטרכו להגיד

החל מהאקרים ועד לחוסר יכולת: האם אתם ערוכים למצב בו החברה שלכם תיקלע למשבר?

אתם עובדים קשה על החברה שלכם, מהבוקר ועד הלילה. אני מנחש שאתם גם מקריבים שעות רבות לטובת החברה גם בחיים האישיים שלכם.

אם אתם עובדים כל כך קשה, למה לסכן כל מה שהשגתם בגלל נושאי אבטחה? במקרים רבים, כל מה שנדרש זה שליחת מייל או שיחת טלפון – דחיית השיחה או המייל זה כמו לשחק ברולטה רוסית עם החברה שלכם.

במהלך 20 שנות הניסיון שלי בעבודה עם בעלי עסקים רבים (בכל הגדלים), ראיתי את הסיטואציות הבאות שגרמו לחברות גדולות ורווחיות לרדת לברכיהן. אל תחשבו שלכם זה לא יקרה – התרחישים הבאים קורים מדי יום. עד כמה אתם מוכנים להתמודד איתם? בואו ננסה לבחון את החברה שלכם, כיצד אתם הייתם מגיבים לדברים הבאים?

"פרצו לנו למערכת"

יום שני בבוקר, אתם מגיעים למשרד ומגלים שהאקרים השתלטו על אתר האינטרנט שלכם. הם מאיימים עליכם ואומרים שאם לא תשלמו להם 50,000$ הם יסגרו את האתר שלכם לחלוטין. זה הזמן העמוס ביותר שלכם במהלך השנה ופתאום העסק שלכם נעצר. מה אתם תעשו?

להלן תרחיש נוסף: מאגר הנתונים של החברה שלכם מכיל כרטיסי אשראי ופרטים על הלקוחות שלכם. מישהו פורץ למערכת שלכם ולוקח הכל. איך אתם מתחילים לגשת לסיטואציה? באיזו מהירות אתם תוכלו להתריע את הלקוחות שלכם? למי אתם חייבים להתקשר באופן מיידי?

אם אחד מהתרחישים הבאים יכול לקרות בחברה שלכם, אתם צריכים לתרגל תגובות ומצבי "אמת" כך שתהיו מוכנים להגיב במהירות כשהאקר ינסה להשתלט על החברה שלכם.

"לא עשינו גיבוי למחשבים שלנו"

אף פעם לא היה קל יותר לגבות את כל המידע בשירותי ענן . בהתאם למספר המחשבים שלכם ולכמות המידע שאתם צריכים לגבות אתם תצטרכו לשלם בסביבות ה-50$ בשנה כדי לאחסן את המידע במקום מרוחק.

ברוב המקרים, לאחר ההרשמה לשירות, הגיבוי מתבצע באופן אוטומטי. לצערי, אני יכול לתת לכם הרבה דוגמאות לבעלי עסקים שלא גיבו את המידע הקריטי של החברה שלהם (מצגות, הצעות מחיר, פרטי קשר וכו') ואיבדו הכל בין אם זה בשיטפונות או שריפות, גניבת מחשבים ופריצת האקרים.

אם אתם לא מגבים את המידע שלכם כרגע, הפסיקו את הקריאה של המאמר הזה ונסו לבדוק הצטרפות לדרופבוקס, גוגל דרייב, קרבונייט או כל חברה אחרת המציעה שירותי גיבוי.

"בדיוק איבדנו את הלקוח הכי גדול שלנו"

ראיתי את זה אלפי פעמים, לקוח אחד מייצג 30% או יותר מרווחי החברה. במקרים אחדים, אפילו 100% מרווחי החברה. יום אחד, הלקוח אומר לכם שהוא הולך בכיוון אחר או שהחליט לא לתמוך בפרויקט הזה יותר. באיזו מהירות תצליחו למצוא תחליף להפסדי המכירות שלכם? האם אתם יכולים להקטין הוצאות? אתם אף פעם לא יכולים לצפות לזה.

לפעמים לא מדובר בלקוח הרווחי ביותר שמחליט להפסיק את הפעילות עם החברה שלכם אלא הלקוח הרווחי ביותר שסוגר בפניכם את דלתיו. כשתאגיד גדול מצהיר על פשיטת רגל או סוגר את העסק, בד"כ הוא סוגר חשבונות עם הנושים והספקים. החברה שלכם לא יכולה להיות מוכנה להפסדים. מה אתם יכולים לספר לנושים שלכם? איך תשלמו את החשבונות שלכם?

קבעו זמן לסיקור החברה שלכם. ראשית, ודאו שיש לכם מערכת יחסים מעולה עם הלקוחות המרכזיים שלכם. שנית, גוונו את הלקוחות שלכם כך שאף לקוח לא יהווה 20-25 אחוז מהרווחים הכללים של החברה שלכם. שלישית, בדקו את החשבונות שלכם וחפשו דגלים אדומים. אל תתנו אשראי גדול מדי ושמרו על עירנות כשאתם גובים כספים המגיעים לכם. המטרה היא להקטין את רמת החשיפה שלכם.

"אנחנו לא יכולים לעבוד יותר"

זה הרגע ממנו כל בעל עסק חושש ומקווה שבחיים לא יגיע. אך על פי דו"ח של מועצת הבטיחות הלאומית בארה"ב בשנת 2012, תאונות קשות מתרחשות כל שניה בארה"ב. אם אתם מביאים את ההכנסה העיקרית של החברה שלכם, מה יקרה לחברה אם תהפכו להיות נכים? האם יש לכם ביטוח אחריות מקצועית? אומנם זה יקר, אך האם אתם מוכנים להסתכן באיבוד החברה? האם יש לכם מישהו שיכול להגיע במקומכם במקרה ואתם לא יכולים לעבוד במשך תקופה ארוכה?

בדקו עם חברת הביטוח שלכם ובדקו האם אתם מכוסים מבחינה מקצועית. לאחר מכן, שאלו 2-3 חברות אחרות בתעשיה שלכם ובדקו איזה פוליסת ביטוח הם רכשו. השוו בין התנאים של הפוליסות ואל תרכשו פוליסה רק בהתאם למחיר שלה. קראו את כל האותיות הקטנות.

יכול להיות שלא תמצאו את כל התשובות היום, אבל אתם חייבים להתכונן למשבר שעלול להגיע. קשה להתאושש מכל אחד מהתרחישים שציינו למעלה, אך בכל מקרה אתם חייבים להכין תוכניות פעולה.