המאמר באדיבות tack.co.il
על-פי דו"ח מדד הסיכון המשולב של מכון CofaceBdi, בסיומה של שנת 2014 עמד מדד הסיכון העסקי על רמה של 6.37 (המהווה הרעה לעומת 6.19 לעומת השנה שקדמה לה, 2013). על פי דו"ח זה, 11% מתוך אלפי החברות שנסקרו, היו בדרגות סיכון 9 או 10 ובזמן התסקיר כבר חוו קשיים בתזרים המזומנים, ירידות חדות ברווחים, בעיות מול בנקים וספקים וכד'. הצפי הוא שהפעילות של רובם תופסק בטווח השנה או השנתיים הקרובות. האם ניתן לעצור את ההתדרדרות?
רגע, זה לא הכל
הדו"ח ממשיך בנבואות הזעם ומיידע כי 30% ארגונים ובתי עסק אחרים נמצאים בדרגת סיכון מעל לממוצע (דרגות 7 ו-8), ואינם חשים עדיין את הקשיים על בשרם, אולם, רובם עתידים לחוש אותם בקרוב מאד ולהעלות את מדרג הסיכון שלהם.
השורה התחתונה המשתמעת מתוצאותיו של הדו"ח מזעזעת למדי – 41% מהארגונים נמצאים על פי תהום, כל משב רוח קליל, כל לקוח גדול המאחר בתשלום, עלול להפוך אותם לעסק בהליכי פשיטת רגל.
אין "מתכוני קסם", אין איש מקצוע אמיתי שיתיימר לומר לך "אם תעשה X, תוכל בוודאות לבנות עסק שישרוד" (ואם מישהו יבטיח לך דבר דומה – זה הזמן להתרחק ממנו כמו מאש!), אולם, ישנם מספר צעדים (או שאלות/נקודות למחשבה) בבניית עסק אליהם ניתן להתייחס כמשפרים ומגדילים את סיכויי הצלחה. חלקם טריוויאליים ועלולים אפילו להיראות "שטותיים" למדי בעיניך, אבל הם הכרחיים לפרישת תשתית העסק.
האם יש לי את התכונות הנדרשות כדי להקים ולנהל עסק משלי?
כל אחד מאיתנו הוא עולם שלם בפני עצמו, אולם, לא לכל אחד מאיתנו יש את היכולת האישית להקים ולנהל עסק משל עצמו. חלק מאיתנו יעדיפו להיות עצמאיים (על כל המשתמע מכך), בעוד חלק אחר יעדיפו להיות שכירים.
אין שום דבר רע ברצון שלא לנכס לעצמך את כאב הראש הכרוך בהיותך בעל העסק ומנהלו. הכרת התכונות הנדרשות להקמת עסק (כנחישות, יכולת לקחת סיכונים מחושבים, יכולת תפקוד בזמן משבר או משמעת עצמית) ורמת הימצאותן והדומיננטיות שלהן בך, תוכל לענות לך על השאלה.
האם הרעיון שלי "טוב" דיו כדי לבסס על גבו עסק?
שלב זה עוסק במהות העסק דרך שאלות כגון: האם יש לך רעיון חדשני, או שאתה מצרף את בית העסק שלך לתחום רווי? מה יהיה ייחודו של העסק שלך? אונליין או אוף ליין? פתרון ספציפי הפונה לנישה צרה או פתרון המיועד לקהל הרחב? בלי לדעת "מה" אתה מוכר – בית העסק שלך לא יגיע רחוק.
שלב המחקר, שתוצאותיו מזינים את התכנון:
עסק צריך להיות ריווחי וכדאי. נקודה. לכן, יש לבדוק איך משתלב ה"רעיון" מהשלב הקודם במציאות הקיימת, איך הוא מתגבר על המכשולים שיצוצו, על הסיכונים שעלולים לאיים עליו. לצורך כך, יש לבצע ניתוח שוק וענף (הכולל את המתחרים וקהל היעד, ערוצי הפצה הפנים לקהל וכד'), לבחון את נושא העלויות והתמחור, לצפות תחזית תזרים מזומנים ולהתייחס להיבטים הפיננסיים הנוספים. על בסיס הנתונים, יש לגבש אסטרטגיה ותוכנית עסקית, תכנון פיננסי מדוקדק ולקבוע מה תהיה ישותו של העסק מבחינה משפטית כגון: עוסק פטור, חברה בע"מ, שותפות וכד'.
המחקר והתכנון הינם שלבים קריטיים בבחינת העסק, מאחר והם, כבר בשלב זה, נותנים לך את הכלים להחליט האם לבית העסק ישנה זכות קיום, או שמדובר ב"יופי של רעיון, אבל הוא איננו מחזיק מים".
מימון, אשראי וגיוס הון:
לאחר הגדרת הצרכים הפיננסיים של העסק, יש לבחון את מקורות המימון האפשריים (מימון המונים, הון עצמי של היזם, השקעות של משקיעים חיצוניים, שותף-משקיע, הלוואות בנקים, הלוואות לעסקים קטנים בערבות המדינה וכד'). לכל אחד מאמצעי המימון יתרונות וחסרונות משלו, ולכן, יש לבחון לעומק את האפשרויות השונות ואת הרלוונטיות ומשמעותן לגבי בית העסק שלך.
הקמה בפועל:
אם עד שלב זה לא נעזרת ביועץ מס, רואה חשבון או בעורך דין, זה הוא השלב שבו העסק שלך מציג את עצמו בפני הרשויות השונות (מע"מ, מס הכנסה, ביטוח לאומי), ובפועל, הופך מחלום לעסק קיים. אמנם, בעיני המנוסים, שלב זה נחשב לטכני-גרידא, אולם אם זה העסק הראשון שאתה מקים, אנשי מקצוע יכולים לסייע לך למצוא את דרכך במבוכי הבירוקרטיה ביתר קלות.
בגלל פגיעותם הרבה, התחרות בשוק (כמעט בכל תחום) ותזרים המזומנים המוגבל שלהם, עסקים חדשים, קטנים עד בינוניים, הם הקורבנות המועדים העיקריים למטמורפוזה מהירה זו, המעבר מעסק חי, פעיל ומכניס לעסק בפשיטת רגל, אשר טומן בחובו חלום מנופץ. בניית בסיס יציב לעסק חדש, יכולה לעזור לך לצמצם את סיכוייך להיכלל בסטטיסטיקה העגומה בדו"ח הבא.