ביקורת בדרך כלל פוגעת ברוב האנשים אך אם תגידו אותה בצורה נכונה, תוכלו לתת השראה הן למבוקר והן לנותן הביקורת. להלן 5 טיפים שיסייעו לכם להפוך את הביקורת שלכם לחוויה חיובית.
אין שום דבר נעים בביקורת. אפילו ביקורות בעלות הכוונות הכי טובות עוקצות. אנשים אוהבים להיות צודקים ובעלי יכולות וכשהם לא, כואב להם לשמוע את האמת, לא משנה כמה ניסיתם לעדן את הביקורת שלכם.
עדיין, האנשים ששואפים להשתפר, מעריכים ביקורת ישירה, לא משנה כמה כואבת היא יכולה להיות. כל עוד הביקורת מועברת ללא כוונות זדוניות, העובד יוכל לבנות רמה גבוהה של אמון בעזרת ביקורת בונה המשלבת אמפתיה ואכפתיות.
לכן, בין אם אתם סוקרים עובד, קרוב משפחה או חבר, להלן 5 טיפים שיעזרו לכם להעביר ביקורת בדרך בה היא תתקבל בהערכה. כמו כן, שמנו הערות למקבל הביקורת – כיצד ניתן ללמוד מהביקורת בצורה המקסימלית.
1. הגדירו מטרות ברורות
שאלו את עצמכם מה התוצאה הטובה ביותר שאתם רוצים שתגיע בעקבות הביקורת. אם אתם רק רוצים להתנקם, ללא מטרה ברורה, סביר להניח שלא תשיגו שום דבר חוץ מטינה ומרמור. יכול להיות שאתם רק מאריכים פיטורין ובמקרה כזה למה לבזבז אנרגיה ורגשות ולדחות את הבלתי נמנע.
מצד שני, אם אתם מוצאים את עצמכם כמטרה לתקיפה, נסו לשנות את המצב לטובתכם ושאלו את המבקרים מה הם מקווים להשיג מהביקורת. במקרה הטוב ביותר, תקבלו הבנה על מה מדובר. במקרה הכי גרוע, תדעו שהגיע הזמן לבצע עזיבה מרצון.
2. צרו סביבה נייטרלית
חשבו על הזמן והמקום בו תעבירו את הביקורת. בדרך כלל מקובל לא לתת ביקורת מול קהל צופים מפני שבסופו של דבר זה ישפיל את המבוקר. לפי מדיניות משאבי אנוש, נדרשת נוכחות של צד שלישי, אבל תודאו שהאדם שמצטרף נייטרלי כך שלאף אחד לא תהיה סיבה לנטור טינה.
הדרך הטובה ביותר לנטרל את המתח זה באמצעות הומור מתאים. אתם יכולים לבנות לבנות יחסי קרבה ולהוריד את המגננות באמצעות שיתוף החוויות אישיות של טעויות שעשיתם במהלך הקריירה שלכם. זה עוזר למבוקר שלכם להזדהות עם האנושיות שלכם לפני שאתם פונים לביקורת שלהם.
אם אתם נמצאים בכיסא החם ואתם מרגישים מאוימים ונבוכים בגלל הסביבה, דברו בקול ובקשו לעבור לאזור פרטי או תאמו פגישה בעתיד הקרוב. הכינו את עצמכם למידע שתקבלו, היו קשובים באמצעות שפת גוף פתוחה כך שהמבקר שלכם גם יהיה רגוע.
3. השתמשו במילים מעטות אך עם יותר משמעות
למבוקר שלכם יש קול פנימי חזק במהלך קבלת ביקורת, לכן העבירו ביקורת בקצרה וישר לעניין. ככל שתגידו יותר, כך סביר להניח שתוסח דעתם בשלב כזה או אחר כך שתתקשו להיזכר על מה רציתם לדבר. תתכננו את השיחה שלכם מראש ובכתב כך שהמבוקר יכול ללכת עם תובנות כיצד הוא יוכל להשתפר.
כשאתם בצד המקבל ביקורת, תנו למבקר שלכם להגיד את כל מה שהוא צריך. אם תתווכחו ישר במקום, תיראו סגורים ובמצב של מגננה. באותו רגע עדיף שתסכימו לשקול את הביקורת. לאחר מכן תוכלו לחשוב על תוכן השיחה במחשבה זהירה ואולי תתנו קצת ביקורת משלכם. אתם תיראו יותר רציניים אם תתנו תשובה שקולה ומנוסחת בקפידה.
4. התאימו את הביקורת למטרות המבוקר
אתם מכירים את המבוקרים שלכם מספיק טוב כדי להסביר להם כיצד ההצעות שלכם יעזרו להם להשיג את המטרות המבוקשות שלהם. אם הם מחויבים לתוצאות, סביר להניח שהם יהיו יותר פתוחים להצעות, לא משנה מה הם חושבים עליכם או על אנשים אחרים המעורבים. לדוגמא, אם המטרה שלהם זה להיות בוסים מדהימים, אז התמודדות עם התנגדויות של אנשים אחרים זה חלק אינטגרלי מההצלחה שלהם. הסבירו את ההקשר של הביקורת לקידום והביקורת תתקבל בברכה.
כשאתם אלה המקבלים את הביקורת נסו לצאת החוצה בעצמכם. הקשיבו באובייקטיביות לביקורת. אם המטרות שלכם ברורות, תוכלו לזהות ולסנן יותר טוב את העצות שאתם מקבלים מאנשים אחרים.
5. עודדו ביקורת עצמית
במקום רק לציין רשימה של עבירות, תתארו תרחישים מנקודת מבט אובייקטיבית ותשאלו שאלות מפתח את המבוקר כך שהוא יוכל להגיע לבד למסקנות על החולשות שלו. תשאלו שאלות מובילות כדי להבין מנקודת מבט ניהולית למה כדאי לשנות את ההתנהגות שלהם. כאשר אתם נותנים הצהרות, התרחקו מהאשמות ישירות. השתמשו בגוף יחיד "אני" ודברו מהניסיון שלכם.
כל אחד צריך לעשות לעשות הערכה עצמית באופן קבוע. נסו לחזות מהן הנקודות העיקריות שאתם יכולים לקבל עליהן ביקורת לפני שאתם מקבלים את הביקורת. אם תצליחו להתחיל שיחה באמצעות ציון המגרעות שלכם ולאחר מכן תציעו פתרונות לשיפור, תצליחו לנטרל את המבקרים שלהם ואף להרשים אותם כך שתגיעו למצב שבו כל אחד מהצדדים מנצח.