הונאות היו תמיד חלק מהנוף העסקי האמריקני. חברות קטנות וגדולות תמיד מחפשות דרכים לחשוף את ההונאות, המזימות והרמאים. אך זו משימה קשה.
על פי דו"ח שפורסם ע"י איגוד הבוחן הונאות, ארגונים מאבדים כ-5 אחוזים מסך ההכנסות השנתיות שלהם כתוצאה מהונאה.
ארגון ACFE הממוקם באוסטין טקסס, הוא ארגון הכולל אנשי אכיפת חוק פדרליים ומקומיים, חוקרים פרטיים, רואי חשבון, זיהוי פלילי ומנהלי סיכונים, המקיים סדנאות חינוך נגד הונאה.
בעוד שישנם מגוון רחב של הונאות, סימני האזהרה העיקריים המאפיינים את קבוצת האנשים המבצעים הונאה, הם אנשים הנמצאים בקשיים כלכליים וחיים באורח חיים מעבר לאמצעים שלהם.
על פי מחקר של ארגון ACFE הנערך בשנת 2012, ישנם דיווחים על הונאות בתחום התעסוקה. הונאות שבוצעו בחציון האחרון והתגלו רק לאחר 18 חודשים גרמו להפסד ממוצע של 160 אלף דולר.
בעוד שארגון ACFE תומך בצעדי מניעה שונים, כולל ביקורת פנימית של המלאי ושל המחלקות הפיננסיות ובדיקות רקע ועירנות בנושאי קידום בקרב העובדים. השורה התחתונה היא, עסקים לא תמיד מצליחים למנוע הונאה לפני שהיא מתרחשת.
אלן בקמן מנהל ארגון ACFE אומר ש"החוכמה היא לעשות את זה קשה ככל האפשר כדי לנצל את הארגון".
לעיתים קרובות חברות קטנות הן מטרה העיקרית של נוכלים ורמאים, אבל הן לא היחידות.
הונאות ורמאויות יכולות לבוא מתוך ומחוץ לארגון. בקמן הוסיף וציין כי הונאות פנימיות נפוצות יכולות לכלול חשבוניות פקטיביות, הפניית כספים, ורישום עובד פיקטיבי המקבל שכר למרות שלא עובד בחברה.
בית העסק יודע שהתבצעה הונאה ברגע שנפגע האמון שהוא נתן בעובדים שלו. לפני שתחברו צוות שיעבוד ביחד, עשו את שיעורי הבית שלכם.
בקמן טוען שהונאה נפוצה נוספת היא החזרת פריטים שלא נרכשו בחנות באמצעות קבלה מזויפת.
ספקים גם יכולים לבצע הונאה באמצעות קיצור מלאי המשלוח, חיוב כפול או משלוח מוצר באיכות ירודה.
בעוד שמניעת הונאות הפכה להיות פעולה קשה, חברות החלו להיות נחושות במאמציהם להגן על עצמן באמצעות שימוש בפקידים רבים, השגחה על תזרים המזומנים והתקנת אמצעי מעקב אלקטרוניים, כגון מצלמות אבטחה ומערכות בקרת כניסה.
בקמן ממשיך וטוען שקמעונאים הם קהל יעד מרכזי למעשי מרמה בשל הנגישות שלהם ללקוחות.
נוכלים יכולים לבצע הונאה בכל מקום, אם לא שמים לב לפרטים הקטנים.
3 טיפים מרכזיים:
1. ודאו שיש לכם מערכות בקרה פנימיות טובות: יש לבדוק את הליכי גיוס העובדים. לקדם התנהגות אחראית בקרב הלקוחות, השותפים העסקיים והעובדים. ערכו ביקורות פנימיות במחלקות המרכזיות בחברה. העמידו לדין את העבריינים וצרו תרבות ארגונית וערכית.
2. שימו לב לדגלים אדומים כגון, עובדים החיים מעבר לאמצעים שברשותם, בדיקות רקע לפני הגיוס ובדיקות הערכת ביצועי עובדים. בדיקות אלו יכולות להתריע על בעיות פוטנציאליות. בדקו היטב את העסקאות שנחתמו ע"י העובדים.
3. עמדו על המשמר: הונאות רבות לא מתגלות במשך חודשים. כאשר פעילות חשודה מתעוררת, לא פשוט לפטור אותה כטעות. תנו אמון בעובדים שלכם, אבל שימו לב לפעילות חשודה.